به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی آینده معنویت و حوزههای علمیه در جهان پساکرونا به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خبرگزاری رسا و پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسایل برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام حبیب الله بابایی، بهزاد حمیدیه و احمد شاکرنژاد به ارائه بحث و نکته نظرات علمی در این نشست پرداختند که در ادامه گزارشی از آن از نظر شما میگذرد:
مدرنیته در قرن نوزدهم اصل تنوع و تکثر را هدف قرار داد و تغییر، تبدل، و رشد و تکامل را محور و غایت زندگی ساخت. مقولۀ «تبدل» و «نوبهنوشدگی» در دورۀ بعد از انقلاب سوم صنعتی و عصر پسامدرن از «صِرف تبدّل» به «سرعت در تبدّل» تغییر پیدا کرد. «سرعت زندگی» آنچنان رشد یافت که به تعبیر برخی از جامعهشناسان بر «شکل زندگی» پیشی گرفت و زندگی را در سرعت فزاینده به وضعیت بیشکلی (تهی از شکل) سوق داد.
امروزه مقوله سرعتِ تغییرات و دفعی بودن تحولات در ساحتهای مختلفی ظهور میکند، گاه سرعت در تحولات اقتصادی رخ میدهد (مثلاً ظهور پول مجازی (بیت کوین) و پیامدهای شتابنده آن)، گاه این سرعت ممکن است در ظهور پدیدههای سیاسی رخ بنماید (مثلاً ظهور سیاستمدارانی ساختارشکن و خارج از نرمهای جهانی) و ممکن است در ظهور ویروسی همچون کرونا خود را آشکار کند و مناسبات انسانی را در کمترین زمان و در گستردهترین قلمرو جغرافیای متأثر سازد و نظم و نظام زندگی را مختل کند. بیشکلی حاصل از سرعت فزاینده، خلاءهای گوناگونی را ایجاد میکند که از آن جمله میتوان به خلاء معنا، خلاء آرامش، و خلاء هویت اشاره کرد.
حجت الاسلام بابایی در این نشست تأکید کرد: ضرورت طرح «شتاب معنوی» در مواجهه با «سرعت تحولات مدرن» در دنیای امروز و در پدیدههای دفعی و شوکآور مدرن و معاصر است. طرح شتاب معنوی در اسلام را میتوان در آیاتی از قرآن، همچون آیه «سارعوا الی مغفره من ربکم» یا آیۀ «ففروا الی الله» و یا «السابقون السابقون»، یا در برخی از قواعد فقهی همچون «قاعدۀ بدار» و یا در مقامات عرفانی همچون «مقام فرار یا مقام اعتصام» دنبال کرد و به یک الگویی از شتاب معنوی، یا شتاب انسانی، و یا شتاب متعالی در تمدن اسلامی دست پیدا کرد.
پرسش اصلی در این میان آن است که اولاً جنس سرعت مثلاً «مسارعه در مغفرت الی الله» و ماهیت شتاب مثلاً در فرار الی الله، آیا همان شتاب و سرعت مدرن است یا ماهیتاً این سرعت با آن سرعت تفاوت دارد؟ و ثانیاً آیا در وضعیت تحولات شتابندۀ مدرن که انسان را دچار نوعی از گسست هویتی کرده، میتوان سخن از شتاب معنوی به میان آورده و آن را راهکاری در مواجهه با سرعت و گسست برآمده از مدرنیزاسیون قرار داده و از آن در حل و درمان معضلات برآمده از سرعت مدرن استفاده کرد؟
به نظر میرسد اولاً باید شتاب مدرن را از شتاب معنوی جدا کرد. شتاب معنوی در اندیشه اسلامی، نه به گسست انسانی و اجتماعی بلکه به نوعی از تراکم در امور متعالی و ارزشهای الهی میانجامد و این سرعت، نه مایۀ گسست بلکه مایه فشردگی معنا در زیست معنوی و عرفانی است. ثانیاً میتوان این سرعت و شتاب معنوی را در مقابله با سرعت مدرن قرار داده و گفت شتاب مدرن اگر دفعی و لحظهای مناسبات اخلاقی و معنوی و دینی را در هم میریزد، باید بتوان در برابر آن واکنشی سریع و مواجههای فوری به جهت دینی، اخلاقی و معنوی داشت تا از آسیبهای دفعی و مخرب آن امرِ سرکش مصون ماند. واکنش سریع در برابر این سرعت سکولار، میتواند هم شتاب گسست را به لحاظ روانی و هم به لحاظ اجتماعی کنترل کند و هم در مقابل، راهی به سمت تعالی و لو در وضعیت بحران و اضطراب و اضطرار بگشاید.
کرونا در جهان اسلام و همین طور در جامعه ایرانی مناسبات معنوی و اخلاقی ما را به سرعت در هم ریخت. در این میان علاوه بر کادر پزشکی، نیروهای مردمی و جهادی با ظرفیتها و زمینههای دینی و معنویشان تا حدی در امر همدلی و همدردی شتابورزیدند، لیکن فقدان نرمافزارهای واکنش سریع در حوزههای علمیه موجب شد که حوزهها نتوانند داشتههای علمی خود را بههنگام و سریع در پاسخ به شرایط کرونایی فعال کنند، و در تدبیر دینداری مردم عملی بهنگام داشته باشند.
این انفعال در برابر اتفاقات طبیعی و دستورات علمی، ضرورتاً به خاطر مبنای فلسفی «علم و دین» در میان برخی از فضلای روحانی نبود، همانطور که این انفعال و گاه وادادگی به موجب ترس برخی دیگر از روحانیان از تهمت مخالفت با علم نیز نبود، بلکه در این میان نبود نرمافزار سرعت در سامانۀ حوزههای علمیه (سرعت در اندیشه و سرعت در کنش اجتماعی) و نیز نبود روحیه و حوصلۀ اقدام بهنگام، تأخر و پسافتادگی را برای حوزهها رقم زد و کرونا و ادبیات روشنفکری آن بر حوزههای علمیه و بر دینداری مردم پیشی گرفتند. اگر حوزه علمیه نتواند چه در مقام علمی خود و چه در صحنۀ عمل، برنامهای برای این تحولات شتابان داشته باشد و یاد نگیرد که واکنش سریع داشته باشد، سرعت تحولات زمانه بیش از این شتابان و بی رحم دینداری را به محاق خواهد برد و راه بازگشت به عمل دینی را فرو خواهد بست.
نظر شما